تنظیمات تست رندر

Test Render Setup

تنظیمات رندر
تعریف موتور رندر
پس از باز کردن 3ds Max پنجره محاوره ای تنظمیات رندر را باز کنید و V-Ray را به‌عنوان موتور رندر انتخاب کنید برای اینکار از منوی Rendering گزینه Render Setup و یا کلید (f10) از صفحه کلید را فشار دهید.
تعریف موتور رندر: در سربرگ Common به منوی کرکره ای Assign Renderer یا تعریف موتور رندر بروید و در مقابل گزینه Production بر روی دکمه … کلیک کرده و از میان لیست V-Ray Adv… را انتخاب کنید.

و مجدداً و در مقابل گزینه ActiveShade بر روی دکمه … کلیک کرده و از میان لیست V-Ray RT را انتخاب کنید.

نکته: اگر می خواهید این تنظیم به صورت پیش فرض شود و دیگر نیازی به تنظیم مجدد در هر بار راه اندازی 3dsMax نداشته باشد با کلیک بر روی دکمه Save as Defaults این تنظیم پیش فرض مکس می شود.
زین پس موتور رندر نرم افزار 3ds Max ، وی ری می شود و رندر گیری با V-Ray انجام خواهد شد.
تنظیمات تست رندر V-Ray
در سر برگ Common در بخش Output Size سایز خروجی را روی 480×360 پیکسل تنظیم کنید.
نکته: در نمای پرسپکتیو دکمه Shift+F را بزنید تا محدود رندر نمایش داده شود این محدوده، محدوده رندر خروجی است. یعنی عکسی که در نهایت ایجاد می شود با این ابعاد و اندازه می باشد.

در سربرگ V-Ray به بخش Global Switches رفته و روی Default یا Basic کلیک کنید تا Expert شود و بررسی کنید Default Lights روی Off with GIتنظیم باشد البته در ورژن های جدید وی ری این تنظیم به طور پیش فرض می باشد اما در ورژن های قبل بایستی این را تنظیم کنید. (پس این مرحله را نیاز به انجام ندارید.)

در سربرگ V-Ray در بخش (Image Sampler (Antialliasing نوع Bucket را انتخاب کرده و در بخش Image Filter (ورژن های قبلی Antialiasing Filter) را Netravali Mitchell انتخاب کنید. در بخش Bucket image sampler میزان Max subdivs را از 24 به 4 کاهش دهید تا سریعتر رندر گرفته شود.

به سربرگ VRay رفته و در بخش Environment تنظیمات زیر را انجام دهید:
گزینه GI environment را تیک زده و رنگ سفید خالص را انتخاب کنید.
گزینه Reflection/Refraction environment را تیک زده و رنگ را سفید خالص تنظیم کنید.
گزینه Refraction environment را تیک زده و رنگ را سفید خالص تنظیم کنید.
گزینه Secondary matte environment را تیک زده و رنگ را سفید خالص تنظیم کنید.

در سربرگ GI گزینه Enable GI را تیک بزنید و در بخش Primary engine گزینه Irradiance map با ضریب 1 و در بخش Secondary engine گزینه Light cache را با ضریب (Multiplier 0.85) قرار دهید.
سپس گزینه Amb. Occlusion (انسداد محیطی Ambient occlusion) را تیک بزنید تا در کناره ها و محل های تقاطع سایه ایجاد شود.
نکته: در هر جایی که دکمه Default یا Basic را دیدید دوبار روی آن کلیک کنید تا Expert شود تا بتوانید پارامتر های تنظیم را ببینید.

نکته: در هر جایی کلمه (Subdivs (subdivision به مفهوم کیفیت می باشد و هر چه بیشتر باشد کیفیت رندر افزایش می یابد و البته سرعت رندر کاهش یافته و زمان بیشتری برای رندر گیری نیاز است.

در بخش Irradiance Map گزینه Preset Current را روی Very Lowتنظیم کنید.

و در بخش Light cache میزان Subdivs را روی 500 تنظیم کنید.

نکته: کلمه Sample Size که عموماً عددی است اعشاری هر چه کمتر باشد کیفیت رندر افزایش می یابد.
در سربرگ Setting در بخش System تنظیمات زیر را انجام دهید:
درورژن های جدید گزینه Use Embree تیک دارد اگر از ورژن های قبل استفاده می کنید آنرا تیک بزنید.
برای Frame Stamp در صورت دلخواه نام خود را تایپ کنید و می توانید با تایپ Render time (مدت زمان رندر) را ثبت کند تا در پنجره رندر نمایش داده شود.

نکته: پس از رندر گیری می توان تمام اطلاعات رندر مانند زمان و نوع CPU و ورژن وی ری و… را در پنجره VRay Frame Buffer با کلیک روی دکمه % مشاهده کرد و کپی کرد.
برای تست نتیجه کار در صحنه یک حجم ترسیم کرده و سپس روی علامت قوری در نوار ابزار کلیک کرده یا کلیک F10 یا کلید Shift+Q را بزنید تا رندر بگیرد.

اگر رندر گرفته نشد و پیغام خطای قرمز ظاهر شد پیغام خطا را بخوانید تا علت را متوجه شوید و یکی از مهمترین علل خطا، عدم کرک صحیح وی ری است که باید مجدداً کرک کنید و اگر صحنه سیاه بود یعنی مشکل نور دارید و قسمت Environment را مجدداً بررسی کنید که تیک زده باشید.

ذخیره کردن تنظیمات رندر
این تنظیمات برای تست رندر مناسب است و می توانید برای بسیاری از کارها از این تنظیمات جهت تست رندر استفاده کنید و حتی میتوانید این تنظیمات را ذخیره کنید تا برای دفعه بعد نیازی به تکرار موارد فوق نداشته باشید، برای اینکار در بالای پنجره روی فلش رو به پایین در جلوی Preset کلیک کرده و Save Preset… را انتخاب کرده و در پنجره جدید با نام دلخواه مثلا Test Render آنرا ذخیره کنید.
نکته: فایل ایجاد شده با پسوند .rps کلیه تنظیمات رندر را در خود دارد پس می توانید این فایل را در هر کامپیوتر دیگری باز کرده و مورد استفاده قرار دهید کافی است در همان بخش Preset گزینه Load Preset… را انتخاب کرده و این فایل را فرا خوانی کنید.

نکته: می توانید از پروژه هایی که در مکس ساخته شده به همین روش تنظیمات رندر را استخراج کرده و در پروژه خود از آنها استفاده کرد، البته این کار پیشنهاد نمی شود چون هر پروژه دارای شرایط مختص به خود است اما در هر حال روشی برای یاد گیری است و با بررسی تنظیمات انجام شده به نکات مفیدی دست خواهید یافت.

اعمال یک متریال به همه اجسام موجود در صحنه
در پنجره تنظیمات رندر در سر برگ V-Ray در بخش Global switches گزینه Override mtl را تیک زده و با کلیک روی دکمه none وارد پنجره Material Editor می شوید.

در این پنجره VRaymtl را انتخاب کنید و روی دکمه Ok کلیک کنید تا به پنجره قبلی برگردید حال با رندر گیری همه اشیای موجود در صحنه به صورت خاکستری(متریالی که انتخاب کرده اید) رندر می شود.

اگر می خواهید سگمنت های روی احجام در رندر نیز دیده شوند کافی است پنجره متریال ادیتور را باز کنید و این متریال را به آنجا بکشید (با درگ ماوس) و در پنجره ای که باز می شود گزینه Instance را تیک زده و OK کنید.

حال در پنجره متریال در بخش وسط روی نام متریال دوبار کلیک کنید تا تنظیمات متریال در سمت راست ظاهر شود در سمت راست روی دکمه جلوی Diffuse کلیک کنید.

و در بخش Maps در قسمت V-Ray نقش VRay Edge Tex را انتخاب کنید و ok کنید.
اگر رنگ Edge ها را می خواهید تغییر دهید کافی است روی دکمه M جلوی Diffuse کلیک کنید و رنگ مورد نظر را انتخاب کنید و Ok را بزنید و برای تنظیم ضخامت خط در بخش Radius ضخامت خط را تنظیم کنید مثلاً یک دهم سانتی متر و در بخش Color حالت World width را تیک بزنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید