فرهنگ لغت 3Ds Max

لغت ترجمه
Title Bar نوار عنوان
Menu bar نوار منو
File پرونده
Edit ویرایش کردن
Group گروه کردن
Assemble مونتاژ کردن
Customize شخصی‌سازی
Unit Setup واحد اندازه گیری
Change Graphics Mode تنظیم حالت گرافیک

Command panel پانل فرمان
Create ايجاد کردن
Modify اصلاحگر
Hierarchy سلسله مراتب
Motion حرکت – انيميشن

Coordinate display نمايش دهنده مختصات
Status bar and prompt line نوار وضعيت و خط متن رسانی
Time slider لغزنده زمان

Main Toolbar نوار ابزار اصلی
Undo لغو کردن
Redo برگرداندن – دوباره انجام دادن
Select & Link انتخاب و اتصال
Unlink حذف اتصال
Bind To Space Warp مقید کردن به لفافه های فضایی
Selection Filter فيلتر کردن انتخاب
Select object انتخاب کردن موضوعات
Select by name انتخاب بر اساس اسم
Selection region انتخاب محدوده ای
Window/Crossing انتخاب اجسام درون پنجره یا متقاطع و عبوری
Select And Move انتخاب و حركت دادن – جابجا کردن
Select And Rotate انتخاب و چرخاندن
Select And Scale انتخاب و مقياس دهی
Select And Place انتخاب و قراردادن اشیا بر روی هم
Reference coordinate system سيستم مختصات مرجع
Use pivot point center تنظيم لولا ها یا مرکز ثقل
Select And Manipulate انتخاب و تغیر با دست (فقط شعاع اجسام مدور)
Keyboard Shortcut override Toggle رونویسی کلید میانبر
Snap Toggle آهنربا
Angle Snap Toggle آهنربای زاویه ای (در چرخاندن کاربرد دارد)
Percent Snap آهنربای درصد (در مقیاس دهی کاربرد دارد)
Spinner Snap Toggle آهنربای تنظیم مقادیر عددی
Edit Named Selection Sets مجوعه ی انتخاب نام گذاری شده
Mirror آینه – قرینه سازی
Align تراز کردن
Toggle Scene Explorer مرور گر صحنه (تمامی اشیاء صحنه قابل مدیریت هستند.)
Toggle Layer Explorer / Layer Manager مرورگر لایه ها و مدیریت لایه ها
Toggle Ribbon ریبون مدل سازی
Curve Editor ویرایشگر منحنی
Schematic View نمایش شماتیک
Material editor ويرايشگر ماده
Render Setup تنظیمات رندر
Render Frame Window پنجره رندر گرفته شده
Render رندر
www.heydari.me
seyed Vahid Heydari
Isolate Selection ایزوله کردن اشیا انتخاب شده
Selection Lock قفل کردن اشیا انتخاب شده
Adaptive Degradation تضعیف سازگاری (نمایش بی کیفیت برای سیستم های ضعیف)
Viewport Background تصویر در پس زمینه نما
Viewport navigation control كنترل و دستكاری در نما
Bounding box جعبه احاطه کننده اجسام
Wire frame قاب سيمی
Hidden line خط مخفی
Flat shaded سايه زدن مسطح
Smooth shaded سايه زدن هموار
Smooth texture بافت هموار و واقع گرایانه
View Cube مکعب کنترل نما
Steering Wheels چرخ فرمان ابزار های کنترلی
Viewport نما- زاويه ديد
View Port Control ابزار های کنترل نما
Orbit چرخاندن صحنه
Orbit Selected چرخاندن صحنه حول جسم انتخاب شده
Orbit Sub-Object چرخاندن صحنه حول مولفه فرعی جسم انتخاب شده
Maximize Viewport Toggle تمام صفحه کردن نمای جاری
۲d Pan Zoom Mode حرکت و زووم دو بعدی
Zoom بزرگنمایی
Zoom All بزرگنمایی همه نما ها
Zoom Extents Selected بزرگنمایی جسم انتخاب شده
Zoom Extents بزرگنمایی کل صحنه
Zoom Extents All Selected بزرگنمایی جسم انتخاب شده در همه نما ها
Zoom Extents All بزرگنمایی کل اجسام در همه نماها
Field-of-View میدان دید
Pan view حرکت در صحنه
Zoom region بزرگنمایی در محدوده ای از صحنه
Walk through قدم زدن در صحنه

Modeling مدل‌سازی
Point تعداد نقاط
Distortion اعوجاج
Fillet پخ زدن نرم
Turns تعداد دور پیچش
Bias به یک طرف متمایل کردن
CW در جهت عقربه‌های ساعت
CCW در جهت عکس عقربه‌های ساعت
Length طول
Width پهنا
Height ارتفاع
Radius شعاع
Corner Radius شعاع گوشه
Depth عمق
Inner Radius شعاع داخلی
Outer Radius شعاع خارجی
Standard Primitives احجام هندسی استاندارد
Box جعبه یا مکعب
Sphere کره
Cylinder استوانه
Teapot قوری
Cone مخروط
Geosphere کره هندسی
Tube لوله
Pyramid هرم
Torus حلقه
Plane صفحه
Extended Primitive احجام توسعه یافته
Hedra به شکل الماس
Torus Knot حلقه در هم
Chamfer Box جعبه با لبه پخ
Chamfercyl استوانه با لبه گرد
Oil Tank مخزن نفت
Capsule کپسول
Spindle دوک – فرفره
L-Ext حجم ال شکل
Gengon چند وجهی
C-Ext حجم سی شکل
Ring Wave حلقه مواج
Prism منشور
Hose شلنگ
AEC معماری و عمران و ساختمان
Foliage گیاهان
Railing ریل
Stairs پلکان
Spiral Stairs پلکان مارپیچی
L-Type Stairs پلکان ال شکل
Straight Stairs پلکان مستقیم
U-Type Stairs پلکان یو شکل
Doors درب‌ها
Pivot Door درب لولایی
Bifold Door درب تاشو
Sliding Door درب کشویی
Windows پنجره ها
Awning پنجره سایه بانی
Casement پنجره لولا دار
Fixed ثابت
Pivoted محوری (لولایی)
Projected ترکیبی
Sliding کشویی
Shape اشکال دوبعدی
Line خط
Circle دایره
Ellipse بیضی
Arc کمان
N Gon Donut
Star ستاره
Text متن
Textplus متن با قابلیت برجسته سازی
Egg تخم مرغ
Helix مارپیچ
Section مقطع
Extended Shape ترسیم اشکال افزوده شده
NURBS منحنی‌

موقعیت Position
Clone تکثیر
Copy کپی (مستقل از جسم اصلی)
Instance کپی (رابطه دو طرفه با جسم اصلی)
Reference کپی (رابطه یک طرفه با جسم اصلی)

Compound Objects اشیا ترکیبی
Boolean عملیات منطقی
Loft ایجاد حجم با حرکت یک شکل روی شکل دیگر
Terrain عوارض زمین
Scatter پخش کردن – توزیع کردن
Proboolean عملیات منطقی
Connect اتصال احجام به یکدیگر
Shape Merge ادغام اشکال و احجام
Morph تغییر شکل و ریخت احجام
Array آرایه
Spacing Tools ابزار قرار دادن اشیار روی یک مسیر
Hide مخفی کردن
Freeze منجمد کردن
Measurement اندازه گیری
Tape متر نواری
Modify تغییر
Modifiers تغییردهنده‌ها – اصلاحگرها
Parameters پارامتر ها
Bend خم کردن
Taper باریک کردن
Twist پیچاندن
Garment Maker پوشاک (تبدیل اشکال به سطوح با مش بندی)
Cloth پارچه
Noise اغتشاش
Skew کج کردن
Stretch کش آوردن
Squeeze له کردن
Push فشار دادن
Relax نرم و آرام کردن
Slice برش دادن
Ripple موج دایره ای
Wave موج خطی
Spherify کروی کردن
Affect Region مشخص کردن منطقه اثر
Lattice مشبک کردن
Mirror آینه و قرینه سازی
Extrude برجسته کردن
Face Extrude برجسته کردن سطح
Bevel برجسته سازی با پخ
Bevel Profile برجسته سازی با پخ طبق یک پروفیل
Cap Holes پر کردن حفره
Disp Approx جابجا کردن سطح طبق یک تصویر، تقریبی
Displace جابجا کردن سطح طبق یک تصویر
FFD تغییر شکل آزاد اشیاء
Melt ذوب شدن
Normal نرمال
Optimize بهینه سازی تعداد سگمنت ها
Shell پوسته دادن به اشیاء
Smooth صاف و هموار کردن
Tessellate افزایش تعداد سگمنت ها
Lathe تراش (ایجاد حجم با مقطع شکل)
Sweep جارو کردن (شبیه Loft)
Normalize Spline نرمال کردن خطوط منحنی
Path Deform تغییر دادن احجام طبق مسیر
Editable Poly چند ضلعی قابل ویرایش
Editable Spline منحنی قابل ویرایش
www.heydari.me
سید وحید حیدری
Export صادر کردن فایل مکس به نرم افزار دیگر
Import وارد کردن فایل مکس از نرم افزار دیگر
Vray Proxy نماینده وی ری (قرار دادن یک شی به عنوان نماینده شی دیگر)
Vray Fur مو و خز در وی ری
Vray Plane صفحه وی ری
Vray Sphere کره وی ری
Vray Light نور وی ری
Vraysun خورشید وی ری
Vraysky آسمان وی ری
White Balance تراز سفیدی
Motion Blur محوی در حرکت
Material And Map مواد و نقوش
Slate نمایش پنجره متریال به صورت فهرست وار
Compact نمایش پنجره متریال به صورت فشرده
Select Tool ابزار انتخاب
Pick Material from Object دریافت متریال از شی
Put Material To Scene قراردادن ماده در صحنه
Assign Material To Selection اعمال ماده ساخته شده به جسم انتخاب شده
Delete Selected پاک کردن
Move Children جابجایی زیر مجموعه
Show Shaded Material in Viewport نمایش متریال ساخته شده در صحنه بدون رندر گیری
Show Background in viewport نمایش پس زمینه گوی ساخت متریال
Material Id Channel شماره کانال متریال
Material/ Map Browser مرورگر مواد (ماده) و نقوش
Sample Slot پنجره نمونه‌ها
Reflection بازتابی یا انعکاسی
Max depth ماکسیمم عمق
Exit color رنگ خروجی
Fresnel reflections انعکاس مطابق فرزنل (فرنل= اسم فیزیکدان)
Smoother blurry reflections بازتابهای مات نرم تر
Highlight glossiness جلوه‌های مشخص صیقلی
Use interpolation بکاربردن تناسب
Refraction متریالهای شکستی
Environment محیط پیرامون
GI Caustics شکستی
Glossiness جلا و براقی
Reflect On Backside بازتاب بر روی پشت سطوح
Index Of Refraction (IOR) ضریب شکست نور
Fog Color) رنگ مه آلودگی (رنگی که شی با ضریب شکست دارد)
Fog Multiplier ضریب مه آلودگی
Affect Shadows اثر روی سایه ها
Translucency متریالهای نیم شفافی
BRDF (Bi-Directional Reflectance Distribution Functions) تنظیم روش انعکاس
Anisotropy ناهمسانگردی
HDRI (High dynamic range imaging) تصویر با محدوده دینامیک بالا (نسبت بال روشنی تصویر به تاریکی)
Lights نورها
Omni lights نورهاي همه سويه
Spot lights نورهای نقطه ای
Ambient lights نورهاي محیطی
Cameras دوربينها
Physical Camera دوربین فیزیکی
Target camera دروبين هدف دار
Free camera دوربين آزاد (بدون هدف)
Rendering رندر گیری
Help کمک

NTSC استاندارد سیستم تلویزیونی
PAL استاندارد سیستم تلویزیونی
HD کیفیت بالا
کمپوزسیون ترکیب
Common مشترک
Authorization تاییدیه (مجوز استفاده از نرم افزار)
About درباره
Frame Buffer محل رندر گیری (پنجره ای که رندر در آن گرفته می شود)
Global Switches تنظیمات عمومی
Image sampler (Antialiasing) نمونه برداری تصویر (ضد پله گی و رنجه رنجه شدن)
Bucket سطل
Progressive ترقی خواه
Threshold آستانه
Antialiasing filter فیلتر ضد لغزش
Global DMC DMC کلی
Global illumination (GI) روشنایی کلی
Indirect illumination روشنایی غیر مستقیم
Ambient occlusion انسداد محیطی (در محل برخورد اشیاء ایجاد سایه می کند)
Displacement جابه جایی
Render Element رندر المنت ها
Post production پست پروداکشن (ارائه نهایی)
Architectural spaces فضاهای معماری
Drawing and simulation ترسیم و شبیه سازی
Objects اشیا
Architects معماران
Designer طراح
Interior decoration طراح دکوراسیون داخلی
Designer wood طراح مصنوعات چوبی
Classical Chandeliers لوستر کلاسیک
Classic table میز کلاسیک
Office chair صندلی اداری
Wicker basket سبد حصیری
Decorative Bushes درختچه تزیینی
Armchair صندلی راحتی
Kitchen sink سینک آشپزخانه
Sofa مبل
Double sofas مبل دو نفره
Triple sofas مبل سه نفره
Modern Dining ناهارخوری مدرن
Classic dining room ناهار خوری کلاسیک
Villa ویلا
Building ساختمان
Combine pictures ترکیب تصاویر
Light and color correction اصلاح نور و رنگ
Engineering company شرکت فنی مهندسی
Company Production of case شرکت تولیدی کابینت
Professional presentation / Render ارائه حرفه ای
Modeling classic kitchen مدل سازی آشپزخانه کلاسیک
Photo shoot studio آتلیه عکاسی
Industrial photographic studio آتلیه عکاسی صنعتی
Factory کارخانه
Buy better فروش بهتر
Better income درآمد بهتر
Appropriate decor دکور مناسب
Diverse arts دکورهای متنوع
Shooting عکس برداری
Certificate مدرک معتبر
Professional work کارهای حرفه ای
Experience تجربه
Skill مهارت
Taste سلیقه
Taking the time وقت گذاشتن
Completion of اتمام دوره
Viewing تماشا
Practice تمرین
The main objective هدف اصلی
Good Abor market بازار کار خوب
Engineering offices دفاتر فنی مهندسی
Co-operate همکاری
Greenbelt فضای سبز و پارک
Building facades نمای ساختمان
Number of floors تعداد طبقات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید